måndag 12 december 2011

Zombies är tveksam glassläsning

 De vassa tändernas skog av Carrie Ryan handlar om Mary som bor i en by mitt i skogen, omgärdad av höga stängsel. Utanför flockas de oheliga, ständigt på jakt efter nytt människokött att infektera. De står där och rycker och sliter i stängslet med sina äckliga zombiefingrar och jag blir riktigt rädd för dem. Men utanför byn, bortom skogen? Där skogen tar slut, finns det andra männsikor där? Fler som överlevt zombieepedemin? Mary kan inte sluta hoppas och drömma om ett liv utanför byn. En dag sker katastrofen och de oheliga bryter sig in. Det blir ett blodbad med så mycket splatter och gore att jag tillfälligt ställde ifrån mig min glass. När anfallet är över är bara ett fåtal människor kvar vid liv. Mary, hennes bror, hennes bästa vän och de två män som älskar henne. Tillsammans ger de sig av. Ut.
Det är är riktigt spännande och riktigt otäckt. Lite romantisk är den faktiskt med.
Vi har den i ungdomsrummet men jag tycker nog att den kan funka i sexan också. Om man är ganska bra på att läsa och inte så rädd för zombies!
De vassa tändernas skog är första boken av tre och den första som översatts till svenska. Jag väntar i spänning på del två som är på gång!

Finns den inne?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar