onsdag 7 december 2011

Läs om mig här!

Karin Cellton


Karin Cellton är barnbibliotekarie och driver bloggen skrackodlan.blogspot.com. Hon är nominerad till Årets Boktipsare av Petronella Kling med motiveringen:
”Karin arbetar som barn- och ungdomsbibliotekarie i Salem i Stockholm. Hennes mission är att få alla hon möter i och utanför arbetet att älska böcker lika mycket som hon gör. Med sitt genuina intresse för de människor hon träffar och sitt gigantiska hjärta lyckas hon alldeles förträffligt. Efter ett besök på Karins bibliotek kommer den mest motsträviga unge att gå därifrån med en bok. Och läsa den. Och älska den. För Karin har en i det närmaste övernaturlig talang: Hon kan på rekordtid lista ut vilken bok som passar vem och övertala personen i fråga att läsa densamma.”
Namn: Karin Cellton
Ålder: 36
Yrke: Barnbibliotekarie
Bor i: Nacka
Familj: Två söner och deras pappa, två föräldrar, en syster, en sambo och nästan fem tusen böcker.
Gillar: Viktoriansk porr, skräck och Morrissey
Gillar inte: Höga höjder, lakrits och silverfiskar
Favoritförfattare: Sarah Waters
Favoritplats: Hemma, helst i sängen med en pojke på varje arm och en högläsningsbok

Varför tror du att du har blivit nominerad?
Rent spontant hade jag ingen aning. Jag blev helt överrumplad, jättesmickrad och otroligt glad! Men jag tror att det beror på att jag har fantastiska vänner som tycker om mig. Och för att jag är en riktig sådan där eldsjäl som hela tiden försöker få andra att älska böcker lika mycket som jag. Det är bland det bästa som finns att hitta rätt bok till rätt person och få göra nya läsare. Särskilt om det är en tjurig 12-årig kille som säger sig hata att läsa först.
Vad betyder läsande för dig?
På ett personligt plan betyder det allting för mig. Det är hela min identitet. Jag läser. Annars skulle jag inte veta vem jag var. Men det betyder också demokrati, underhållning, kvalitetstid med sina barn och en tusen andra saker. Det är viktigt att läsa för att öka sin förståelse för andra människor, för att behärska språket ordentligt och framförallt för att det är roligt.
När du tipsar om böcker, hur gör du för att pricka så rätt att just människan du har framför dig får en bok som passar just honom/henne?
Det är jättelätt! Jag frågar bara vad hon brukar gilla att läsa, vad hon läste sist eller vad hon skulle vilja läsa om. Gillar personen inte att läsa alls frågar jag vad hon i så fall brukar göra och sen kommer jag (nästan) alltid på den perfekta boken. Jag har ett enormt bibliotek i huvudet!
Har du någon drömkombination människa + bok? Finns det t ex en känd person som du gärna skulle vilja ge ett boktips till? Vilken bok skulle det i så fall vara och till vem?
Ni vet hur ens kompisar ofta gillar varandra eftersom man väljer att umgås med lika bra människor? Jag tänker att Amanda Palmer som är min favoritsångerska borde gilla Sarah Waters Tipping the velvet som är en av mina favoritböcker. Fick jag chansen skulle jag tipsa henne om den. Dels för att testa min tes men också för att jag är övertygad om att hon skulle gilla den.
Kan du bli ”snål” med en bok så att du struntar i att tipsa om den för att få behålla den för dig själv?
Tvärtom! Jag missionerar ständigt. Har jag läst något fantastiskt unnar jag alla andra att få ta del av det också. (Inte bara unnar förresten. Jag kräver!)
Vilken är den bästa bok du läst a) det senaste året? b) över huvud taget?
Jag hade en helt ljuvlig läsupplevelse i somras. Jag satt i skuggan på olika uteserveringar i Dubrovnik och plöjde flera av Carol Goodmans böcker. Ingen av dem är nog den bästa bok jag läst men det var den bästa läsningen. Emellanåt badade jag, strosade runt i vackra gränder och kanske sade något till min pojkvän men mest läste jag. Ostört och lustfyllt precis som det skall vara. Bästa boken någonsin däremot är Missne och Robin av Inger Edelfeldt
Har du själv fått ett boktips som betytt extra mycket?
1982 var jag sju år och fick Inger Edelfeldts Missne och Robin av min mamma. Den kom att bli den viktigaste boken i mitt liv då den för alltid formade mig som läsare. Sedan den boken letar jag ständigt efter böcker som ger mig samma känsla. Missne och Robin har följt mig genom livet. Jag har skrivit uppsatser om den, läst den högt för folk jag varit kär i och drömmer fortfarande om att en dag hitta en skälmsk tjärnalv att förälska mig i.
Vilken bok har du läst flest gånger? Svara ärligt.
Jag svarar med samma bok på varje fråga. Kan tyckas enformigt förstås men sanningen är att det är Missne och Robin här också. Jag har säkert läst den tjugo gånger!
Vilken bok har du skrattat högt åt när du läst?
Jag tror faktiskt inte att det har hänt någon gång! Jag gillar inte roliga böcker och undviker liksom dem. Men lett en massa har jag ju gjort. (Och kanske fnittrat lite fånigt.) Amanda Svensson debut Hey Dolly log jag åt hela tiden och ville göra kylskåpsmagneter av var och varannan mening.
Vilken bokkaraktär skulle du helst vilja träffa?
Jag tänker inte svara Missne här! Jag har ju läst andra böcker så rimligen borde jag ha fallit för andra karaktärer. Ja, den galne Hattmakaren i Alice i Underlandet förstås! Han vore nog den allra ljuvligaste bekantskapen!
Om man fastnar i en period av ickeläsande, har du något tips på hur man kan komma igång igen?
Jag har aldrig drabbats av det själv men jag skulle låtsas att det var förbjudet att läsa. Allt som är farligt och förbjudet är ju omöjligt att låta bli!
Vem skulle du nominera till Årets boktipsare?
Helena Dahlgren som bloggar på Dark places. Hon skriver fantastiskt bra och har oklanderlig smak. Hon är den enda jag känner som kan ge mig boktips.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar