måndag 5 december 2011

Krigarprinsessans hemlighet av Zizou Corder

Människobarnet Halo spolas i land på kentaurernas ö och växer upp som deras. Hon älskar sina föräldrar och sin bror men undrar ibland ändå varifrån hon kommer och vem hon är.
En dag kommer det människor till ön och de fångar in Halo och tar henne med sig bort från hennes familj och allt hon känner till. Men Halo är stark och bra på att simma och lyckas fly från båten. Hon simmar i timmar, springer i dagar men ramlar till slut så illa att hon slår sig medvetslös. Leonidas från Sparta hittar henne och trots att han är tränad att döda och inte visa mänsklighet annat än mot sina egna soldater räddar han livet på henne.
I Sparta rustar man för krig. Alla pojkar tränas till soldater och alla som inte är spartaner är fiender. Att Halo plötsligt dyker upp i staden utklädd till pojke ställer minst sagt till det för dem båda två.
Den här boken handlar jättemycket om att ta reda på vem man är. Den handlar om vänskap, lojalitet och blodsband. Det är spännande från första sidan och jag älskar hur varje kapitel inleds med en liten bild på en kentaur. Jag älskar hur den grekiska mytologin och det antika Grekland blir levande medan jag läser och jag älskar Leonidas. Så modig, stark och säkert snygg också. Jag vet att det kommer en uppföljare. Gissa om jag skall läsa den!

Kolla om boken finns inne!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar