torsdag 21 februari 2013

Gästbloggaren Lisa

Hej hopp! Jag heter Lisa och är en  glad tjej på 16 bast. Den här veckan praoar jag på biblioteket i Salem. Här har jag fått förfrågan att skriva lite om någon bok som jag tycker om. Jag brukar inte läsa så mycket men ibland så händer det!
    "Döden i dina ögon" heter den första boken i trilogin som jag tänker skriva om nu. Boken handlar om en ung och speciell tjej som heter Jem. Hon har en gåva. Så länge hon kan minnas har hon sett siffror i folks ögon. Efter flera år får hon reda på att siffrorna är datum, dödsdatum.
    En dag träffar hon Spider. Hon ser hans siffror och de visar ett datum inte långt in i framtiden. Trots att hon brukar undvika folk överhuvud taget för att slippa se deras siffror så blir de vänner. De tvingas snart fly London och de nya vännerna håller ihop i vått och torrt.
    Jag började läsa den här boken efter att ha fått den rekommenderad av ett läshuvud i min klass. Den fångade mig direkt och jag hade snart sträckläst ut hela trilogin. Böckerna är väldigt spännande och de är nog några av de bästa jag har läst. Något som var väldigt bra var att andra boken var helt annorlunda från den första så man tröttnade inte. En annan sak som jag gillade väldigt mycket var Jem och Spiders relation. De har det båda svårt men stöttar varandra när ingen annan finns där.
    Jag vill verkligen rekommendera de här böckerna till alla ungdomar. Släpp allt du har i händerna, spring till bibblan, låna alla böckerna och läs som om jorden går under imorgon!

                              

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar