måndag 29 oktober 2012

Augustpris och flickor under hav

Förra veckan fick man reda på vilka böcker som är nominerade till ett av Sveriges största litteraturpris, Augustpriset. Det är sex vuxenböcker, sex faktaböcker och sex barnböcker. Sen vinner en i varje kategori men vilka får vi veta först 26 november.

De nominerade barnböckerna är:
Elin under havet av Sofia Malmberg
Jag älskar Manne av Pija Lindenbaum
Jag blundar och önskar mig något av Moa-Lina Croall
Only väg is up av Emmy Abrahamson
Jag är världen av Mårten Melin
A B C å allt om D av Nina Ulmaja

Jag hejar överaskande nog inte på Mårten Melin. Men det beror kanske bara på att jag inte har läst just den boken än. Jag är världen är poesi och jag läser fasligt sällan dikter. (Hade Jag är Love nominerats hade det varit en annan femma. Då hade jag legat sömnlös av spänning.)
Jag sätter i stället mitt hopp till Elin under havet. Dels för att det är en himla bra bok men också för att jag tycker att det är så himla bra att en grafisk roman (en serie alltså) har nominerats. Det är första gången! Många tycker ju att det inte är riktiga böcker och många lärare vill inte att ni lånar dem som bänkbok. Den iställningen är så trist tycker jag. Klart det är riktiga böcker. All läsning är bra läsning ju. Det är min fasta övertygelse! Dessutom kan det till och med vara ännu svårare att läsa en grafisk roman än en "vanlig" bok för förutom texten måste man läsa och förstå bilderna också.

 
Elin under havet handlar om något av det absolut värsta en människa kan råka ut för. Våldtäkt. Det är otäckt bara att skriva ordet. Elin börjar chatta med en man som från början hjälper henne med kampsportsträningen och sakta men säkert vinner hennes fötroende, får henne att känna sig sedd och sedan tar ifrån henne allt. Boken handlar om hur man kommer över något så ont. Hur man går vidare när man har hafts sönder. Den är fruktansvärt stark och vacker. Och jag hoppas verkligen att den vinner.
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar