onsdag 17 oktober 2012

Yummy av Eva Susso

Vet ni vad ett maskrosbarn är? Det kallar man barn som får klara sig själva ganska mycket eller som har det väldigt fattigt men som klarar sig ändå. Mot alla odds. Som en maskros som lyckas växa genom asfalt.
Mia är ett sådant barn.
Båda hennes mamma och pappa super. De har inga jobb och kan inte betala hyran eller räkningar. Och om man inte betalar hyran blir man vräkt och det hände Mias familj. Ett tag tvingades de bo i en husvagn men när boken börjar har de precis fått en lägenhet av socialen och mamma och pappa lovar att de skall skärpa sig. Sluta dricka. Söka jobb.
Mia känner ingen där hon bor. Hon känner sig ensam och saknar sin kompis Gabby som bodde i villaområdet nära deras husvagn. Gabby som inte alls var snäll egentligen. Han kallade Mias föräldrar trash och snodde det käraste Mia har, en gosekanin hon fick av sin mormor. Mormor är död sedan jättelänge men Mia tänker att hennes ande lever i kaninen och hon pratar med den och kaninen är den enda trygghet hon har.
En dag träffar Mia Finn. Finn är en lite äldre kille som bor i samma område som Mia. Kanske, tänker hon, vill han bli hennes vän.
Jag tycker så mycket om Mia. Hon är kaxig och rätt cool men så liten och ömtålig. Medan jag läste boken kändes det som hon var min kompis. Bli hennes kompis du med, vetja! Jag vet att hon svär en massa och verkar tjurig och det här med kaninen kanske är lite psycho men du kommer gilla henne ändå. Jättemycket. Jag lovar.

Kolla om boken finns inne här! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar