onsdag 6 maj 2015

Gilla olika!

I höstas röstade 13% av oss vuxna på ett parti som inte vill att Sverige skall ta emot några invandrare. Ett parti som består av ett gäng rasister som tycker att vissa människor är mindre värda bara för att de råkar komma från ett annat land eller tillhöra en annan religion. Nu är det partiet det tredje största i Sverige och det är så otäckt att jag knappt vill tänka på det. Men vi måste tänka på det. Vi måste minnas vad som händer när människor hatar varandra och försöker utrota varandra. Vi måste minnas det för att kunna förhindra att det händer igen. Här. Ni skall inte behöva växa upp i ett Sverige styrt av rasister. Jag vill inte att mina barn skall behöva göra det. Jag vill inte att någon skall behöva göra det. Förändra världen, snälla! Jag vet att ni kan. Vi har varit så dumma och fega och bara låtit det här hända men ni är inte dumma, inte fega. Ni kan göra något. Se till att det här tar slut! Vi kan inte fortsätta bränna ner romers läger, spotta på dem eller låtsas som att de inte finns. Vi måste göra något.
Hata inte varandra! Vi är alla samma. Ni fattar väl det? Vi är samma! Bara olika ibland.

LÄS! De här böckerna handlar alla om rasism och fördomar och vad det kan leda till.

För mindre barn några bilderböcker att samtala kring:
Lika som bär och Vem är du? av Pernilla Stalfelt
Grodan och främlingen av Max Velthuijs
Pricken av Margret Rey
 Resan av Veronica Salinas

För barn som lärt sig läsa själva och är ganska stora:
 Konstiga djur av Lotta Olsson
böckerna om Häxfolket av Jo Salmsonböckerna om Katitzi av Katarina Taikon
 När Hitler stal den skära kaninen av Judith Kerr
Rosas buss av Silej Fabrizio
Jag är en pojke med tur av Monika Zak
En ö i havet av Annika Thor
 Uppdraget av Camilla Lagerqvist
böckerna om Milo av Åsa Storck
Hoppet av Moni Nilsson

 För ungdomar:
 Så många tårar av Siv Widerberg
Rubinröd av Linzi Glass
Boktjuven av Markus Zusak
Flyktingen av Titti Knutsson
Anne Franks dagbok
De starkare av Inger Frimansson
Blåögd och Onsdag kväll strax före sju av Mats Berggren
Pojken i randig pyjamas av John Boyne
Ser mitt huvud tjockt ut i den här? av Randa Abdel-Fattah
Om det blev krig i Norden av Janne Teller
Fjärde riket av Maria Nygren
Lucia av Cannie Möller
Avblattefieringen av Zulmir Bečević
Mitt extra liv av Johan Unenge
 Vad är rasism? : samtal med min dotter av Ben Jelloun Tahar

En roman i serieform som egentligen är för vuxna men som passar finfint för ungdomar, Maus av Art Speigelman.

 Och se filmen Boxtrolls så fort ni kan. Superbra!!Kolla trailer här:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar