lördag 11 maj 2013

Slottet av is av Janina Kastevik



Kommer ni ihåg Mio, min Mio? Bo Vilhelm Olsson bor med elaka fosterföräldrar, kommer till en annan värld, Landet i fjärran där hans goda, underbara fader konungen bor. Men landet är i händerna på en ond tyrann som rövar bort barn och tar deras hjärtan. Nu är det upp till Bo Vilhelm, eller Mio som han kallas i Landet i fjärran att störta riddar Kato och rädda alla barnen.
Samma upplägg är det i Janina Kasterviks debutbok Slottet av is.
Minnas pappa är en fantastisk pappa. Ibland. Så länge han inte får våldsamma vredesutbrott. Minna har lärt sig undvika att göra sin pappa förbannad och lärt sig att försvinna när det är försent. Men lillasyster Lo är bara sex år och ser inte signalerna lika lätt än.
En dag när Lo råkar välta ut sitt mjölkglas och pappa förlorar humöret totalt hittar Minna en hemlig knapp i hissen. Fast hon inte vet vart den leder kan hon inte låta bli att trycka på den och när hissdörrarna öppnas kliver hon ut i en helt annan värld, Undrien. En vacker sagovärld där hon möter en snäll, gammal tant som kallar sig mormor.
Hos mormor är det mysigt och trevligt. Ingen skriker eller är arg. Men bakom lugnet lurar faran. En grym härskare håller Undrien i sitt grepp och rövar bort barnen. Minna är ditkallad för att rädda Undrien undan härskaren.
Men Minna vill inte. Hon törs inte vara någon hjälte. Först när Lo försvinner måste hon ge sig ut och rädda henne.
Slottet av is är som en riktig saga. Den handlar om mod, om kampen mellan gott och ont och jag tycker så mycket om den. När jag sade att den påminner jättemycket om Mio, min Mio kanske jag lät negativ. Som att jag tycker att den härmar. Så tycker jag inte alls. Tvärtom tycker jag att den hyllar både Astrid Lindgrens sätt att berätta och sagor i stort.
Precis som i Mio, min Mio går det att läsa berättelsen på ett vuxet, förklarande psykologiskt plan men helst vill bara mysa över magin med en annan värld som bara går att finna genom en hemlig hissknapp. Tänk om min hiss hade såna! Fast jag vet inte om jag skulle våga vara lika modig som Minna, förstås.
Oh, jag glömde ju säga att jag älskar bilderna i boken också. Den är rikt illustrerad och det är en av mina stora favoriter Jonna Björnstjerna som står för kalaset. Hennes bilderböcker om den underbara familjen Kanin är något av det bästa man kan läsa! De första tre finns nu i en fin samlingsvolym och den senaste Sagan om den underbara familjen Kanin och Djupsjöns hemlighet kom ut alldeles nyss. Det är ruskigt, skräckiga böcker som samtidigt är himla roliga. Läs, läs!

Läs Janna Kasterviks blogg.
Och kolla om böckerna finns inne!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar