tisdag 7 maj 2013

Farlig förmåga av Jessica Spotswood

Cate är 16 år och det börjar bli hög tid för henne att välja väg i livet. Antingen gifter man sig eller går man med i Systraskapets kloster. Några andra alternativ existerar inte. Kvinnor tillåts inte arbeta, inte tjäna sina egna pengar eller leva i någon annan parrelation än med en man. Det är männen som styr och männen som bestämmer och det värsta de kan tänka sig är en kvinna med åsikter, en kvinna med makt. Magi, som är kvinnornas främsta vapen är strängt förbjudet. De kvinnor som avslöjas som häxor spärras in på mentalsjukhus för resten av livet. Eller ännu värre.
Men enligt en gammal profetia kommer det innan det nya århundradet födas tre systrar med magisk förmåga. Tre systrar med makt och förmåga nog att kunna ändra på historiens gång, att krossa Bröderskapets envälde.
Cate är den äldsta systern i en skara om tre. Liksom sin döda mor är de häxor men tvingas hålla det hemligt till och med för sin far. Att ingen skall avslöjas är Cates ansvar och de yngre flickorna tycker ofta att hon är överbeskyddande.
När hon så förälskar sig ställs hon inför sitt svåraste beslut. Skall hon välja kärleken eller stanna och skydda sina systrar? Eller går det att göra både och? Och den här profetian hon hittar bland sin mammas efterlämnade papper, gäller den i själva verket dem? Är det Cate och hennes systrar som är de utvalda?
Jag gillar Cate jättemycket. Jag gillar faktiskt alla systrarna och relationerna mellan dem. Men det jag gillar mest är hur Jessica Spotswood får mig att köpa hela den här alternativa 1800-talsvärlden. Det är lagom mycket verklighet med visiter och korsetter och precis lagom mycket magi för att göra allt trovärdigt.
 Och kärlek, förstås. Alldeles lagom med kärlek. Som ofta i ungdomsböcker är det ett triangeldrama. Cate dras mellan två olika unga män men ingen av dem framstår egentligen sämre än den andra så för ovanlighetens skull förstår jag dilemmat. Ungdomskärleken Paul är godhjärtad, har känt henne hela livet och är en riktigt god vän. Trädgårdsmästaren Finn däremot gör Cate helt yr och hon kan inte låta bli att kyssa honom. Gång på gång med helst magiska följder.
Farlig förmåga är första boken i en trilogi. Bok nummer två har precis kommit på engelska om man inte kan hålla sig. Om jag inte kan hålla mig. Vem försöker jag lura? Klart jag inte kan hålla mig. Fortsättningen verkar ju hur spännande som helst!
Finns boken inne? 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar