torsdag 8 mars 2012

Vinylprinsessan av Yvonne Prinz

Förutom böcker gillar jag musik en himla massa. Kanske inte fullt lika mycket som vinylprinsessan Allie gör men tillräckligt för att bli avundsjuk på henne.
Hela Allies liv handlar nämligen om musik. På fritiden lyssnar hon på gamla, raspiga vinylsskivor, bloggar på Vinylprinsessan och jobbar extra i en skivbutik. Allt detta gör hon i ett hemskt mysigt San Fransisco som nästan får mig att vilja flytta dit.
Sånt som inte rör musik brukar Allie inte bry sig om. Utseende, kläder och killar är mer bästa kompisens område. Tills M dyker upp. M som i Mystiska killen. Då börjar det plötsligt hända en massa grejer. Lite för mycket grejer till och med.
Det är musik, kärlek och lite action i form av otäcka rån men framför allt är det världens skönaste karaktärer. Jag älskar Allies mammas chef Ravi, en mycket korrekt professor, bästisen Kit och mamman och alla kunder som kommer in i butiken och så klart Allie själv. Det går inte att inte gilla henne.
 Däremot funderar jag på om man gillar den här boken lika mycket om man inte har ett brinnande intresse för musik och är lika nördig som Allie. Kanske. Jag vet inte. Däremot vet jag att du kommer älska den om du är det! För det gjorde jag.
P.S En vinylskiva är en stor skiva som fanns innan CD kom. Man spelar dem på grammofon och ljudet blir helt annorlunda än på Spotify. Liksom mera äkta. Så här ser de ut:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar