tisdag 10 januari 2012

Nytt år, nya böcker!

Gott nytt år, hörrni! Och välkomna tillbaka efter jullovet. Jag har satt i mig bok efter bok och chokladask efter chokladask och firat nyårsafton med glitter och glamour. Jag är alltså fullkomligt nöjd.

En av de bästa böckerna jag läste är Slott och sammanbrott av Ros Asquith. Det är första boken om Cordelia. Bok nummer två köpte jag igår och tänker läsa ut på pendeltåget hem idag! Om man älskar att läsa brukar man tycka om att skriva också. Kanske man rentav drömmer om att bli författare när man blir stor. Jag gjorde det och det gör Cordelia. Cordelia är elva år, har precis börjat i ny förfärlig skola där hon inte känner någon men hon tänker bli världsberömd författare precis som sin faster. Steg 1 är att vinna skolans novelltävling i klassen Romantik.
Varannat kapitel är Cordelias "fantastiska" roman Ringarnas dam som hon kämpar med för att få så romantisk som möjligt och det är hur kul som helst att läsa. Men förutom sitt skrivande har hon privatlivet att bråka med. Eller snarare bästa kompisen Callums. De misstänker att Callums pappa har en affär och tillsammans tänker de ut en plan för att stoppa den. Det är jätteroligt skrivet hela tiden och jag gillar Cordelia hur mycket som helst. Hon kanske inte är särskilt bra på att skriva romantiska dramer men det blir himla bra ändå!
Läs!! Speciellt om du också har författardrömmar. Varje kapitel inleds nämligen med den berömda fasterns skrivtips!
Kolla här om boken finns inne!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar