tisdag 22 november 2011

Hurra!

Årets Augustpris tilldelades Pojkarna av Jessica Schiefauer!
Augustpriset är ett jättefint svenskt pris som en bok kan vinna och det är uppkallat efter en av Sveriges största författare August Strindberg som levde för ganska länge sen.
Det delas ut varje år till en barnbok, en vuxenbok och en faktabok för vuxna. Här kan du läsa mer om priset.
Jag hejade jättemycket på Pojkarna för den är förskräckligt bra! Men man skall vara ganska stor för att läsa den. Jag tänker att man nog borde gå på högstadiet. Inte för att den är svår att läsa men den kan vara svår att ta till sig. Den handlar om några tjejer som upptäcker ett elixir som förvandlar dem till pojkar om nätterna. Som pojkar kan de göra en massa saker de inte kan som flickor och de behöver aldrig vara rädda för att  killar skall tafsa på dem eller kalla dem dumma saker som hora. Boken handlar mycket om skillnaden i hur pojkar och flickor får vara och att inte vilja bli behandlad utifrån sitt kön. Och att inte vilja bli vuxen.


De böcker som Pojkarna tävlade med var:

Konstiga djur av Lotta Olsson som är en kul och samtidigt lärorik historia om Myrsloken som känner sig jättekonstig. Han undrar om han kanske är världens konstigaste djur. Tillsammans med sin förnumstiga vän Hasselmus utlyser han en tävling om vem som är det allra konstigaste djuret. Bidragen strömmar in och det visar sig vara jättesvårt att välja. Alla djur är ju konstiga på sitt sätt. En lättläst bok med roliga bilder av Maria Nilsson Thore!

Petras prick av Maria Nilsson Thore är en mysig bilderbok om det lilla djuret Petra som plötsligt saknar en av sina prickar. Var har den tagit vägen och varför vill den inte sitta fast på Petras päls längre?
Vita Streck och Öjvind av Sara Lundgren är nog den vackraste bilderbok jag har läst och var min andra vinnarfavorit. Varje uppslag är ett konstverk och berättelsen om kärlek är himla fin.

Jag är glad att Cirkeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren inte vann. Inte för att den inte är skitbra. För det är den. Jag älskade den och längtar fasligt efter nästa del. Men den har redan fått så mycket uppmärksamhet, tycker jag. Den behövde liksom inte få det här också. Men om någon missat den måste ni genast läsa! Här kan ni läsa min recension av Cirkeln. 

Den sista boken som var nominerad till Augustpriset har jag faktiskt inte läst än. Det är I den tysta minuten mellan av Viveka Sjögren och den verkar bra. Är det någon som har läst och kan berätta för mig?

Kolla om någon av böckerna finns inne på biblioteket!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar