tisdag 11 oktober 2011

Hej Lukas!

Jag känner en klass fem som är en riktigt fin femma. Inte nog med att de var här idag och kallade mig den roligaste bibliotekarien de någonsin träffat och kastade sig över alla böcker jag tipsade om så har de också skickat en hel mängd bra boktips till mig! Tidigare har ni kunnat läsa Ebbas och Linus recensioner och här kommer en från Lukas!

Hej Karin!

Jag har läst boken Drömjobbet av Jenny Berthelius.
Huvudpersonerna i den här boken är Johan och Camilla. Johan och Camilla har flyttat ihop. De är unga och lyckliga men det är så många saker som de behöver pengar till. Då får de ett jobb: ett drömjobb. De ska köra en lastbil med varor genom Europa. Men drömjobbet blir inget drömjobb. Resan blir en resa fylld av skräck.
Jag tycker att boken var bra och spännande men jag skulle vilja få tips om samma typ av böcker fast svårare text och samma författare.
Hälsningar Lukas

Hej Lukas!
Jenny Berthelius har skrivit över femtio böcker och jag har inte läst en enda! Kan du tänka dig!? Men vill du läsa mer om Johan och Camilla finns det två böcker till; Drömbilen och Drömresan.
Däremot har jag läst en annan bra bok som jag tror du skulle gilla. Den har den där jobbiga nagelbitarkänslan när det går fel för karaktärer man gillar och det bara blir värre och värre, om du tänker dig. Boken heter VM-sommar och är skriven av Magnus Ljunggren.

VM-sommar utspelas för länge sen, sommaren 1974. Det fanns inga datorer, inga mobiltelefoner och de flesta hade svartvit teve och det fanns bara två kanaler. Annars var det nog som nu ungefär. Man oroade sig för samma grejer. Är tjejen jag är kär i det i mig med? Hur skall jag vara för att passa in? Och hur långt vill jag gå för att passa in? Om det handlar den här boken. (Och skitmycket fotboll men de sidorna skummade jag igenom. Det är en hel del träningsmatcher och så själva VM-matcherna på tv förstås. Och yadayada. Om man gillar fotboll däremot är det värsta guldgruvan!)
Huvudpersonen Magnus är vuxen idag och fotbollsproffs och ser tillbaka på den vår och sommar han var nyinflyttad i Sundsvall. Magnus är riktigt grym på fotboll och det lever han långt på men inte riktigt hela vägen. De coola killarna i hans klass, de som regerar vill han honom med i sitt gäng men till ett väldigt högt pris. Hur långt är man egentligen beredd att gå? Och vem kan man lita på när det plötsligt handlar om en stor summa pengar som inte är ens egna? Samma pengar som några riktigt otäcka typer vill ha tillbaka. Det är väldigt spännande och frustrerande läsning. Hela tiden vill jag ropa stopp. Men Magnus lyssnar ju inte på mig. Och till slut blir det så där olidligt att jag skulle slå honom om jag bara kunde. (Fast man får inte slå barn. Inte ens fiktiva.)
Det handlar om hur man helt plötsligt hamnar i en situation och inte vet hur man skall ta sig ur den. Skitjobbigt! Läs den!


Kolla vilka böcker som finns inne här! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar