söndag 2 oktober 2011

Dilsa och kärlekens mysterier

I hittills nio böcker har Dilsa hjälpt sin kusin Kalle Skavank att lösa brott. Nu har hon äntligen fått en egen bok! Och ett alldeles eget mysterium. Kalle fnyser och säger att det är ju inget riktigt mysterium; det är ju inget brott. Men spännande blir det ändå. Dilsa får nämligen i uppdrag att hjälpa en tjej som är hemligt kär i en kille. Kärleksmysterier visar sig vara riktigt spännande.
Jag läser så fort jag kan för att få reda på hur det skall gå. Är han kär? Kommer de att få varandra? Det är visst deckar-spännande även om Kalle inte håller med. Och Dilsa! Åh, vad jag gillar henne. Det går liksom inte att värja sig mot Dilsa. Hon är cool och smart och snäll och jag önskar att jag kände henne när jag var tio, elva år. Tänk så bra det skulle vara. Du Dilsa, skulle jag säga. Kan inte du luska ut om Ante är kär i mig utan att han får reda på att jag är kär i honom? Och Dilsa bara "ok, det kan jag väl". Så fiffigt!
Författaren Petrus Dahlin är en av mina stora favoriter, faktiskt. Han skriver himlans bra och riktigt lättläst. 


Böckerna om Kalle Skavank och Dilsa kallas Kioskdeckarna och är:
Ugglor i Bagarmossen
Änglar på Skogskyrkogården
Klotter i Kärrtorp
Stöld på Tistelvägen
Motorsågar i Björkhagen
Gravstenen i Enskededalen
Branden vid Söderbysjön
Snokar i Orminge
Hunden på Lugna gatan

Kolla vad som finns inne på biblioteket här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar