onsdag 7 september 2011

Vildhäxa

Häxor är de nya vampyrerna! I höst väller det in häxböcker och jag gillart. Vampyrer är förvisso mitt livs kärlek men i häxböckerna får tjejerna vara de coola, starka med alla krafter istället för att bara tråna efter den snygga vampyren. Girl power ftw!
I Lene Kaaberböls nya serie Vildhäxa har första boken kommit ut. Den heter Eldprovet och handlar om Clara som är tolv år. Clara bor ensam med sin mamma och har världens finaste bästis och är en vanlig grå mus. Men Clara härstammar från en lång rad vildhäxor fast hon vet ingenting om det. Inte förrän hon först blir attackerad av en jättestor katt och en mörk, vingklädd varelse. När hon berättar för sin mamma vad som hänt sker en massa grejer på en gång. Först och främst blir Clara väldigt sjuk i "kattklössjuka" och är nära att dö, hon får reda på att hon har magiska krafter och att den vingklädda varelsen är den onda vildhäxan Kimara. Clara blir förd till sin moster som bor mitt ute i ingenstans och där får hon lära sig mer om sina krafter för att kunna bekämpa Kimara.
Jag gillar den här boken jättemycket. Jag gillar den fina relationen Clara har med sin mamma. Jag gillar bästisen Oscar. Jag gillar Claras utveckling från blyg och osäker till stark och oövervinnlig. Och häxorna är skitcoola. Gilla!!

Kolla om boken finns inne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar