torsdag 11 april 2013

God morgon!

Vissa dagar börjar så himla bra. Som den här till exempel.
 I morse var jag bjuden på bokfrukost på förlaget Rabén & Sjögren. Jag satte i mig så många glutenfria mackor jag orkade och medan jag smaskade på dem berättade Smilla Luuk om sin bakbok Smilla bakar glutenfritt (kommer först i juni). Jag är sjukt imponerad av Smilla. Hon är bara femton år och stod lika självsäkert som veteranerna på scenen. (Fast hon har ju att brås på, tänker jag. Hennes pappa är Kristian Luuk.)
 Allt började med en blogg där hon tipsade om sina bästa glutenfria recept och den nådde så småningom förlagets radar. Snart kan alla glutenintoleranta barn och ungdomar baka smarriga cupcakes och de där goda mackorna jag åt. Bra, va?
Näst på tur stod Emmy Abrahamsson som är aktuell med sin andra bok om Filippa. Ni vet hon som drömmer om att åka till London och gå på scenskola. I Stjäla the show har hon kommit in och jag är hemskt sugen på att läsa nu, nu, nu! Jag vill också att Emmy Abrahamsson kommer hit till biblioteket så ni kan få höra henne berätta om sina böcker. Hon var så rolig! Precis som sina böcker. Ni har väl läst The only väg is up? Om inte så gör det bums!
Om Emmy Abrahamsson fick mig att skratta lyckades Patrik Lundberg få mig tårögd. Hans bok Gul utanpå kom redan i vintras men jag har inte hunnit läsa den än. Varför förstår jag inte alls nu. Jag tänker ju aldrig på hur det skulle kännas att vara adopterad och inte riktigt veta vem man är. Nu gör jag det och skall genast lägga vantarna på boken. He had me at The Smiths, nämligen. Och The Cure! (Men hur han kan blanda in Håkan Hellström i det sammanhanget förstår jag inte. Kanske det framgår av boken.) Ångest och popmusik utlovas. Jag är på!
Superkändisarna Mats Strandberg och Sara Bergmark Elvgren var på plats också med Berättelser från Engelsfors som de har gjort tillsammans med serietecknarna Kim W Andersson (i snygg tröja), Karl Johnsson och Lina Neidestam. Fina, fina boken! Och fina, fina fan art-kulturen. Jag blir helt varm i hjärtat när jag tänker på den.
En bok som står högt uppe på min önskelista är Kerstin Lundberg Hahns nya Barnkolonin med ett av vårens läskigaste omslag. Ni vet ju hur mycket jag gillade Skuggan i väggen, den där mysiga blandningen mellan deckare och spökhistoria? Här tar hon steget fullt ut mot skräck och skriver för första gången för ungdomar och jag kan knappt bärga mig tills jag kommer hem så jag får läsa den. Den följde nämligen med i den goodie bag som delades ut! Hurra! (Jag fick Farlig förmåga också som jag redan har och tänker läsa ut nu, gömd bakom lånedisken så ingen ser mig. Sjukt spännande, I tell you. Men mer om den sen.)
Sist men inte minst lyssnade jag på Lin Hallberg. Hennes tredje bok för ungdomar är på väg till biblioteket as we speak, Hemma kanske inte är en plats och ja, det är hästar med i den också. Jag är livrädd för hästar. Men på något sätt gillar jag Lins böcker ändå. Trots hästarna. För de handlar alltid om så mycket mer också. Och jag gillar allt det där fluffet runt omkring. Hon gör det bra.
Ja, ni fattar ju vilken fantastisk morgon! Fler såna, tack!
 Tack Rabén & Sjögren!
Kolla vilka böcker som hunnit in eller ställ dig på kö här! 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar