måndag 15 april 2013

Att få pojkar och andra barn att läsa. (Med list, mutor och hot om våld.)

Jag läser för min son Henry. 
Förra veckan publicerades en artikel och ett sju- punktsprogram om hur man skall få pojkar att läsa. Plötsligt pratades det överallt om det här!
 Det har varit känt länge att pojkar läser mindre och mindre. Barn i allmänhet läser faktiskt mindre och mindre. Det är jättetråkigt och hemskt på alla sätt. Framförallt för alla de otroliga upplevelser som barnen går miste om när de väljer bort en bok men också för att det påverkar hela skolarbetet. Är man inte bra på att läsa blir ju alla ämnen svåra. Tänker man dessutom i större perspektiv är god läsförmåga ett måste för att bäst kunna utnyttja det privilegium vi har att leva i en demokrati.
Men behöver det vara så svårt, då? Varför läser de inte?
I mitt arbete brottas jag varje dag med läsovilliga barn där flera så klart är pojkar. De vill inte läsa, säger de. "Det är inte roligt."
Jag träffar väldigt många lärare och föräldrar och alla klagar de.  Pojkarna vill inte läsa. De spelar istället. Eller tränar innebandy eller kollar på skräckfilm.
Det behöver emellertid inte vara svårt. Men alla måste hjälpa till!
Vi kan inte överlåta åt föräldrarna att föregå med gott exempel och läsa högt för sina barn varje dag och ha en massa böcker hemma för verkligheten ser inte ut så.
Vi kan inte förlita oss på att lärarna skall göra lustläsare av våra barn för de har 30 ungar att ta hand om och lära ekvationer och att man inte skall slåss och floderna i Europa. De hinner helt enkelt inte allt.
Och vi på biblioteken möter tyvärr inte alla barn och har svårt att alltid kunna följa upp barnet. Om Oliver verkligen läste ut boken och om han tyckte att den var bra får vi kanske inte veta.
Men tänk så här. Om vi inom bibliotek och skola uppmuntrar och påminner och tjatar och ber alla föräldrar att göra sitt allra bästa. Om lärare utnyttjade alla bibliotekens resurser. Då kan vi utföra storverk!
Det allra bästa en förälder kan göra: 
Läs för ditt barn. Läs så fort barnet föds och prata och ramsa och sjung. Ge barnet ett språk.
Gör högläsningen till något mysigt som barnet ser fram emot. Läs boken högt för dig själv först så texten flyter. Gör olika röster och läs med inlevelse. Prata jättemycket om det ni läser. Låt barnet avbryta, ställa frågor och reflektera. Sluta inte att läsa för ditt barn när hen lärt sig läsa själv! Man blir aldrig för stor.
Köp böcker om du kan eller låna på biblioteket. Var inte rädd att barnet skall förstöra böckerna. Låt barnet lära känna boken med ögon och tänder, händer och öron. Det gör inget om boken går sönder. Vi på biblioteken kommer inte bli arga.
Låt barnet se dig läsa. Lura hen att tro att det är något "som alla gör".

Min son Sixten
Det allra bästa en lärare kan göra:
Göm nyttotanken bakom ryggen och låtsas att läsa böcker bara är något roligt. Ha högläsning på schemat varje dag. Det finns inte en unge som inte gillar högläsning.
Gå ofta till biblioteket. Låt barnen låna vad de vill. Vill William bara läsa manga så låt honom göra det. Och om Olivia bara vill låna kokböcker är det också ok för det är ju fortfarande lästräning, eller hur. All läsning är bra läsning om den tränar upp vår läsförmåga. Även om läsningen begränsas till artiklar i speltidningen Level är det läsning.
Ha lästid på schemat. Låt barnen få läsa länge. Man hinner inte komma in i en bok på 20 minuter. Samla hellre ihop flera snuttar till en lång ett par gånger i veckan om tiden inte räcker till.
 Kräv ingen motprestation! Barnen måste få njuta av att bara läsa och inte behöva skriva någon recension eller berätta om boken. Ta hjälp av en barn- eller skolbibliotekarie att sätta rätt bok i händerna på barnen. Se till att få ett så nära samarbete med biblioteket som möjligt.

Störst möjlighet att väcka läslust har vi på biblioteken. Om bara barnen kommer hit. Som barnbibliotekarie är det du som har den svåraste och vanskligaste uppgiften; det här att hitta rätt bok. En tråkig bok kan förstöra alla chanser att få barnet att tro på att läsning kan vara lika spännande och roligt som Minecraft.
Det allra bästa en barnbibliotekarie kan göra:
Först och främst måste du ha ett genuint intresse för barnböcker. Tycker inte du att boken är skitbra kan du inte få barnen att tro det heller. Läs, läs, läs allt! Ha boktips om vad som helst i rockärmen.
 Skapa en relation med barnen. Minns deras namn, vad de gillar för böcker, vem de tycker är snyggast i One direction och vilken scen i Saw som är äckligast. Se varje barn!
Innan du säljer in böcker måste du sälja in dig själv. Var personlig. Tycker barnen om dig så litar de på dig och köper dina boktips. I Salem vet alla barn och lärare att "Karin alltid har rätt." Skulle de ändå tvivla på om boken verkligen är så skitbra som jag säger ger jag en "slå mig i huvet med boken-garanti"! Det funkar alltid.
Var på deras nivå och på deras sida! Det är du och barnen, inte du och läraren. Ta dig tid för dem. Ge de barn som behöver det en kram. Tyck om dem, helt enkelt.
Låt dem prata och avbryta och berätta själva när du har bokprat. Prata ganska kort om böckerna. Fånga snabbt deras intresse med en enkel pitch snarare än att berätta utförligt om böckerna för det är ganska tålamodsprövande.
Hatar de att läsa? Fråga vad de gillar att göra i stället. Gillar de bara att spela World of warcraft så stick åt dem böcker om World of warcraft. Sen ger du dem böcker som påminner om böcker om World of warcraft och snart är du hemma. Är fotboll det enda som är kul? Arne Norlins Fans-serie har aldrig gett mig några slag i huvet.
Kort och koncist. Ju mer du vet om barnet som står framför dig desto lättare är det att hitta rätt bok.
Gör läsningen till en social grej! Ha bokklubbar med lyxigt fika och en chans att leka sanning och konsekvens till exempel.
Barnen själva, då? Vad kan de göra? Jo, jag har några enkla tips till er också. (Förutom att jag alltid har rätt.)
Så här:
Känns boken fortfarande tråkig fast du läst och läst och läst? Lägg undan den och be om en ny. Ingen skall behöva läsa en tråkig bok. Men ge den alltid en chans!
Ge dig inte på tjockare eller svårare böcker än vad du faktiskt klarar av. Läsning skall inte kännas motigt och svårt. Skit i om någon annan i klassen läser just den boken. Snart kommer du också att kunna det.
Men var heller inte bekväm och bara läs enkla, korta böcker som du läser ut på en timme. Pröva något svårare. Det kommer att ge dig en häftigare bokupplevelse. Dels får du en självförtroende-kick om du läste ut en bok på 200 sidor men också för att berättelsen antagligen kommer att stanna hos dig längre. Jämför en riktigt jäkla bra film med ett youtube-klipp. Fråga dina kompisar vad de läser. Läs boktipsen i Julia också och inte bara allt om Justin Biebers hamster.
Sist men inte minst; glöm aldrig att krama din barnbibliotekarie!
Bokcirkel på bibblan. 



3 kommentarer:

  1. Vilken inspirerande text att läsa och jag stämmer in i allt!!

    SvaraRadera
  2. Ja verkligen en kanonbra text.

    SvaraRadera
  3. Toppen, toppen, toppen!

    SvaraRadera