måndag 30 juli 2012

Tvillingarna Thornthwaites testamente av Gareth P. Jones


Den här coola boken fick jag en skolklass att nästan slåss om en gång. På baksidan står det att om du vill ha en snäll och trevlig historia är det här helt fel bok. I alla andra fall är det den perfekta boken, säger jag! I synnerhet om du gillar svart humor, är lite morbid och gillar smarta deckargåtor.
Syskonen Lorelli och Ovid är föräldralösa och bor på Thornthwaites herrgård med sin förmyndare. De har så länge de kan minnas försökt mörda varandra. På det ena än mer genialt makabra sättet än det andra. Vi snackar giftspindlar, spränganordningar och falluckor. Ingen minns längre vem som började. Men på sin tolvårsdag bestämmer de sig för att sluta fred. Inga fler fällor, inga fler bomber! Ändå fortsätter mordförsöken. Båda misstänker först varandra men bedyrar heligt sin oskuld. Snart står det klart för dem att det är någon annan. Men vem? Och hur?
Det här är en av mina absoluta favoritböcker. Jag vet att jag säger det om många och jag har många favoriter. Men det gör det inte mindre värt, tycker jag. Läs den här för allt i världen!

Tvillingarna Thornthwaites testamente jämförs både med Lemony Snickets böcker om syskonen Baudelaire och Familjen Addams. Snicket har vi här på bibblan om du blir sugen på mer i samma stil. Det är en lång, lång serie om 13 delar. Däremot är jag  inte säker på om ni känner till familjen Addams? Det började som en tecknad serie i tidningen The New Yorker 1938. På 60-talet gjordes en kultförklarad tv-serie och film på 90-talet. Det är fortfarande skitbra! Och ingen är coolare än Wednesday, dottern i familjen här nedan spelad av Christina Ricci.

Ikväll skall jag äntligen läsa Gareth P. Jones nya bok, Familjen Consodines förbannelse. Jag kastade mig över den så fort den kom ut i våras men så råkade jag låna ut den till min bästis. Jag räknar med att den kommer att vara sjukt bra den med. Återkommer om det. 
Finns böckerna inne? Kolla här. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar