onsdag 18 april 2012

Kaspar, en kunglig katt av Michael Morpurgo

1912 sedan sjönk fartyget Titanic och nästan 1500 människor dog. Att det är  hundra år sen i år uppmärksammas på många sätt, med utställningar, nya böcker och en ny chans att se den fantastiska filmen Titanic från 1997 i 3D. Det skall jag göra! Jag älskade den filmen och såg den tre gånger på bio och köpte den så fort den kom på dvd och grät lika mycket varje gång. (Jag blev däremot inte kär i Leonardo DiCaprio som alla andra.)
Igår läste jag en av årets Titanic-böcker, Kaspar, en kunglig katt av Michael Morpurgo. Den handlar om den fattige och föräldralöse pojken Johnny som jobbar som piccolo på det superlyxiga hotellet Savoy i London. En dag skrider den ryska grevinnan Kandinsky och hennes ännu mer förnäma katt Kaspar in i foajén. Det är ett möte som kommer att förändra Johnnys liv för alltid. För första gången har han en vän och någon som nästan känns som en mamma. När grevinnan blir påkörd av en omnibus och omkommer tar Johnny över Kaspar i hemlighet. Det är ju förstås förbjudet att ha husdjur i tjänstebostäderna. Johnny fäster sig oerhört vid katten och det gör en av hotellets andra gäster också, den amerikanska flickan Lizziebeth. Kaspar är deras hemlighet och mellan dem växer en stark vänskap fram. Nästan som syskonskap. När Lizziebeths familj skall resa hem med det fantastiska fartyget Titanic bestämmer sig Johnny för att följa med  för chansen att börja ett nytt liv i Amerika.
Jag njöt av att återse det  mytomspunna fartyget och boken är så vackert illustrerad i färg och jag gillade jättemycket. Det är en perfekt högläsningsbok, tycker jag. Antingen hemma med mamma eller pappa eller kanske ännu hellre i skolan om man samtidigt jobbar med Titanic. Man får lära sig jättemycket samtidigt som det är en spännande berättelse. Särskilt bra är den om man tycker om katter.
Finns boken inne? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar