lördag 14 september 2013

En stulen enkät

Vad läser du just nu?  
Jag läser två helt olika böcker. Constables och Toops kistor och kransar av Gareth P Jones och Aldermanns arvinge av Gabriella Håkansson. Den första skall jag berätta massor om när jag har läst ut den. 

Vad kommer du att läsa här näst? 
Det bestämmer jag aldrig i förväg. Det kan bli vad som helst. Får Beatrice sin vilja igenom blir det Lisa Bjärbos Det är så logiskt alla fattar utom du

En bok du sparat till ett speciellt tillfälle? 
Jag har sparat hundratals böcker till framtidens alla både speciella och helt vanliga  tillfällen. 

Den senaste boken du gav upp med? 
Jag säger alltid att man skall sluta läsa en bok om man inte gillar den men jag har ganska svårt att göra det. Jag brukar åtminstone skumma igenom den. Jag läser så pass fort att jag har råd med den tiden det tar. Senaste boken jag skummade var nog en deckare av David Peace som skriver för vuxna. 

Den första boken du läste på engelska? 
När jag gick på högstadiet var jag så pass bra på engelska redan att min lärare satte böcker i händerna på mig istället för att lära mig ännu mer. Det var både bra och dåligt kan man tycka. Jag minns hur jag satt längst bak i klassrummet och plöjde Agatha Christie och Oscar Wilde. 

Den senaste boken du läste?
En helt underbar bilderbok som gav en helt ny bild av de stressade vita kaninen i Underlandet. Jag älskade den! Den vita kaninens frus dagbok heter den och är skriven och illustrerad av Gilles Bachelet. Han är säkert lika Alice i Underlandet-nördig som jag. 

Kan du citera några dikter?
 Nix. Bara låttexter. Jag kan nästan alla Morrisseys texter utantill och det är ju typ som poesi. 

Hur hittar du tiden att läsa så mycket som du gör? Jag försummar mitt hem. Om man inte städar, tvättar eller lagar mat sparar man jättemycket tid. 

Vilka nya boksläpp ser du mest fram emot den här hösten? 
Massor! Jag har långa, långa listor. Men allra, allra mest tror jag att jag längtar efter Stephen Kings "fortsättning" på The Shining, Doctor Sleep och så klart den sista och avslutande boken om Engelsfors, Nyckeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar