lördag 29 september 2012

Bokmässan och mina öron

Jag har återvänt från de döda! Efter vad som känns som evigheter av öroninflammation är jag bland de levande igen även om jag inte riktigt hör så bra än. Och det knäpper och susar mystiskt i vänster öra. Men hej! Ingen värk och ingen feber!
Jag passade på att åka till bokmässan i Göteborg också medan bloggen legat öde.
På bokmässan samlas författare, bokläsare, bibliotekarier och lärare och bokförläggare och en massa andra som gillar böcker. Man kan köpa böcker extra billigt och lyssna på författarna när de berättar om sina böcker och gå på seminarier om viktiga ämnen.
Jag kom hem med fjorton nya spännande böcker som jag vill läsa nu, nu, nu. Och jag träffade roliga människor. För det gör man alltid på mässan. Till exempel hittade jag min barndoms bibliotekarie, Gunilla som stod i Ölands monter. Öland är ett himla fint ställe, skall ni veta. Därifrån kommer också bokförlaget Vombat som ger ut barnböcker. Louise jobbar där. Hon gav mig två böcker och ett erbjudande om en kattunge. Jag tackade nej till den lilla röda katten men lovar att läsa böckerna och skriva om dem så snart jag kan.
Jag försökte också hinna med så många seminarier som möjligt men jag hade behövt flera, flera dagar. Men jag hann bland annat lyssna på en diskussion om varför det är så himla fint när gamla människor kan maila och söka på internet men jättedåligt när barn sitter vid datorn. Har ni tänkt på att det är så? Man kan vara skitbra på ett visst spel eller jätteaktiv på ett kul forum men det gills aldrig. Hör man någonsin en förälder skryta om vilken bana ens barn är på? Mina barn är verkligen skitbra på att spela TV-spel och jag är stolt över dem! De är skitbra på att läsa också i och för sig.
För läsning är viktigt. Kan man inte läsa kan man inte spela heller, eller hur? Man måste läsa instruktioner och manualer. Och faktiskt kan en bok vara lika rolig som ett datorspel. Men det vet ni ju. Att lyssna på när någon läser högt, en lärare eller ännu hellre en förälder kan var det mysigaste som finns. Men vissa böcker kan vara bättre att läsa tyst för sig själv, kanske till och med i smyg.

1 kommentar:

  1. Hehe, jaså, jag har redan förträngt att jag försökte pracka på dig en kattunge...fniss.
    Jättefint att få träffa dig och tack för loggan i inlägget ;)
    Vilka dagar det var på mässan!!
    Kram,
    Louise

    SvaraRadera